Algoritmus lze reprezentovat jednoduchou samoorganizační neuronovou
sítí. Vstupní vrstva je tvořena neurony a slouží pouze k přenosu vstupních
hodnot
. Druhá, výstupní vrstva se skládá z
jednotek,
které představují hledané reprezentanty. Každé výstupní jednotce přísluší
váhový vektor
, který určuje její umístění ve vstupním
prostoru. Výstupy sítě nabývají hodnot
a to tak, že výstupní hodnotu
má vždy právě jeden neuron. Takový neuron se nazývá aktivní. Po
předložení tréninkového vzoru
, si každý neuron spočte svoji
vzdálenost od tohoto vstupu
. Poté proběhne
kompetice, kterou vyhrává neuron
, pro který platí
![]() |
(4.6) |
Učení této jednoduché sítě vychází z Lloydova algoritmu. Procházíme tréninkovou
množinu, každý vzor předložíme síti a výherce kompetice posuneme směrem
k danému vstupu
Parametr
určuje míru změny, na počátku učení je dobré jej
volit blízký jedné, během učení jej snižovat až k nule.