Hodnocení chování automatizovaných vozidel z pohledu dodržování etických a právních principů ve smíšeném provozu (EBAVEL)

CK04000150 [Registered results] 2023 - 2025

Etice provozu autonomních vozidel se v poslední době věnuje velká pozornost, neboť se jedná o technologii, která má potenciál výrazným způsobem ovlivnit společnost. Existuje celá řada studií, které zkoumají v teoretické rovině aplikaci jednotlivých etických systémů v autonomní dopravě, nemalé úsilí bylo také věnováno empirickému a neurobiologickému výzkumu morálních intuic potenciálních uživatelů autonomních vozidel. Zatím však nebyl provedený komplexní výzkum chování autonomních vozidel řídících se různými etickými pravidly a hodnotami. Tento projekt by se chtěl zaměřit právě na tento problém. Hlavním cílem projektu je vytvoření virtuálního prostředí pro testování chování autonomních vozidel ve smíšeném provozu. Nejdříve vytvoříme modely, tj. různé způsoby chování autonomních vozidel, zvláště v kolizních situacích. Tyto modely se budou opírat o etické systémy, s nimiž se v diskusi o regulaci chování autonomních vozidel nejčastěji setkáváme. Následně vytvoříme virtuální svět, který bude zahrnovat autonomní i neautonomní vozidla, chodce, cyklisty apod. V rámci tohoto světa budeme simulovat scénáře, které se budou lišit implementovaným etickým systémem. Budeme sledovat „čisté“ (jeden scénář – jeden typ etického modelu) i „smíšené“ (jeden scénář – více typů etického modelu) scénáře a zjišťovat interakce všech aktérů, zvláště autonomních vozidel. Současně vytvoříme metodiku pro srovnávání újmy v rámci jedné kategorie (např. na zdraví) a napříč kategoriemi (např. na zdraví a majetku). Interakce vozidel v rámci distribuce újmy podrobíme statistické analýze a srovnáme jednotlivé scénáře.

Project Aim

  1. The goal of the project is to find the optimal mix of automated vehicles fulfilling different ethical principles on different levels in the monitored area to ensure optimal traffic flow in that area. By means of traffic microsimulations and simulated vehicle behavior enhanced by a parametric model of ethical principles, the nature of the interactions among vehicles and their influence on the nature of traffic will be analyzed both from the perspective of the traffic flow and throughput as well as from the perspective of safety of the transport system. This will identify an appropriate distribution of vehicle behavior for different traffic situations, and form the basis of amethodology that can be used, for example, for the evaluation of automated systems in vehicle testing and approval.