Komplexní analýza dat ze vzdělávacích měření pro porozumění kognitivním nárokům testových úloh

Standardní projekty - GAČR GA25-16951S [Registrované výsledky] [WWW] 2025 - 2027

Hlavní řešitel: doc. RNDr. Patrícia Martinková, Ph.D.

Cílem projektu je zlepšit porozumění kognitivním nárokům testových úloh pomocí metod pro komplexní analýzu dat z měření výsledků vzdělávání zahrnující textovou analýzu a vyrovnávání více verzí testu.

Měření ve vzdělávání přinášejí komplexní data, která nejsou dostatečně vytěžována. Projekt využívá dostupná data z maturitních zkoušek, přijímacích testů a dalších didaktických testů, s cílem hlouběji porozumět kognitivním nárokům testových úloh.

Využívá a rozvíjí metody, které kombinují textová data získaná ze znění testových položek, numerická data o jejich obtížnosti, kvalitativní data o vnímání jejich obtížnosti testovanými osobami a expertní hodnocení odborníků na testovaný obsah, aby zjistil, do jaké míry je automatizovaná analýza dat z didaktických testů schopna identifikovat zdroje obtížnosti úloh související s výukou a učením ve třídách.

Očekáváme, že sémantické vlastnosti znění položek budou odrážet kognitivní nároky učiva lépe než syntaktické nebo lexikální vlastnosti, což umožní nové využití dat z testování pro zkvalitnění výuky. Dále očekáváme, že vlastnosti spojené s obtížností úloh jsou závislé na schopnostech testovaných osob, a navrhujeme metody pro vyrovnání odhadů obtížnosti položek pomocí kovariát a kotvicích testů.